EV - Oplaadpalen - Tesla Audi eTron - Doe het zelf zonnepanelen - Omvormers voor Zonnepanelen - Montagemateriaal voor Zonnepanelen

Auteur Topic: Kan ik geld besparen door spaarlampen of LED-lampen te gebruiken?  (gelezen 3190 keer)

Offline admin

• Administrator
  • Hero Member
  • Duurzame Energie is de toekomst
    • Bekijk profiel
    • 21 Zonne Energie - voor een groener nederland
Spaarlampen en LED-lampen besparen tot wel 90% energie ten opzichte van de gewone gloeilampen. Met spaarlampen kunt u uw jaarlijkse energiekosten dus verlagen. LED-lampen leveren nog meer besparing op dan spaarlampen.

Toepassingen LED-lampen
    Variatie van LED Lampen

Spaarlampen en LED-lampen

Spaarlampen leveren veel licht voor relatief weinig energie en gaan langer mee dan gewone gloeilampen. De aankoopprijs van een spaarlamp is binnen ongeveer 1 jaar terugverdiend, daarna gaat u geld besparen op uw energierekening. Sommige LED-lampen zijn nog zuiniger dan spaarlampen. Bovendien gaan LED-lampen heel lang mee.

Variatie aan spaarlampen

Er is een grote variatie aan spaarlampen op de markt, zodat er voor elk type lamp (armatuur), fitting en wattage een passende spaarlamp verkrijgbaar is.

Inzameling spaarlampen en LED-lampen

Spaarlampen bevatten ongeveer de helft van de wettelijk toegestane hoeveelheid kwik. Daarom moet u ze, als ze kapot zijn, als klein chemisch afval aanbieden. Omdat LED-lampen elektronica bevatten, moet u ook deze apart inleveren.

Bron : www.rijksoverheid.nl

Offline Babette

• Jr. Member
  • **
  • Beginner
    • Bekijk profiel
Re: Kan ik geld besparen door spaarlampen of LED-lampen te gebruiken?
« Reactie #1 Gepost op: juni 04, 2012, 14:04:54 »
Van gloeilamp naar spaarlamp http://bit.ly/zGr94X
Gloeilampen verbruiken 80% meer elektriciteit dan spaarlampen. Als je de helft van de gloeilampen in huis vervangt door spaarlampen, bespaar je 75,- op je verbruik van elektriciteit. Een 40W gloeilamp vervang je door een 10W spaarlamp met dezelfde lichtopbrengst. Dat is 30W energiebesparing per lamp. Bovendien gaan spaarlampen langer mee: zon 8-10 keer. Meer besparingstips elektriciteit http://bit.ly/zGr94X
Bron: hoe-koop-ik.nl