EV - Oplaadpalen - Tesla Audi eTron - Doe het zelf zonnepanelen - Omvormers voor Zonnepanelen - Montagemateriaal voor Zonnepanelen

Auteur Topic: CIGS flexible thin film panels 20,4% efficient! (kleins formaat leveranciers?)  (gelezen 2791 keer)

Offline Keizer Karel

• Newbie
  • *
  • Beginner
    • Bekijk profiel
Beste Forummers,

Ik ben een vers lid van dit forum en hevig opzoek naar hulp!
Het forum heb ik al even snel afgezocht maar echter nog niks gevonden in mijn vraagstelling, vandaar een nieuw topic!

Dunne film technologie is van start gegaan met de intentie om PV panelen goedkoop te gaan produceren, dit balletje rolt nu al een tijdje en wordt steeds groter.
CIGS (Cu(In,Ga)Se2) is een halfgeleidermateriaal voor de productie van zonnecellen dat bestaat uit Koper, Indium, Gallium en Seleen.
Nu de rendementen van deze panelen boven de 20% uitsteken1 worden flexibele dunne film panelen steeds populairder. Zeker nu grote fabrikanten hun handen ineen slaan2 om de kosten van deze panelen met 75% proberen te reduceren.

Ik zelf ben druk bezig om een klein concept van de grond te krijgen. Dit concept wil ik uitvoeren met kleine flexibele CIGS panelen van ongeveer 50cm².
Echter ben ik na een volle dag aan speurwerk nog niet veel meer opgeschoten dan het vergaren van informatie van de techniek zelf of specificaties en prijzen van grote dak installaties.

Graag zou ik hier willen vragen: Heeft u aanbevelingen op het gebied van bedrijven/leveranciers/fabrikanten die deze CIGS panelen in klein formaat maken/leveren.

1) http://www.pv-tech.org/news/empa_achieves_record_efficiency_for_converting_sunlight_into_electricity
2) http://www.pv-tech.org/news/pvmc_and_nrel_join_forces_to_improve_thin_film_manufacturing

Overview PV rendementen:

Offline admin

• Administrator
  • Hero Member
  • Duurzame Energie is de toekomst
    • Bekijk profiel
    • 21 Zonne Energie - voor een groener nederland
Ik weet niet of deze het is die je zoek maar ze zijn wel flexible

Klik verder voor meer info.