Subsidies zonnepanelen - Gratis offerteaanvraag - Zonnepanelen kopen - Montagemateriaal voor Zonnepanelen

Auteur Topic: Vraag over parallel geschakelde zonnepanelen en schaduw  (gelezen 11901 keer)

Offline MartijnS

• Newbie
  • *
  • Beginner
    • Bekijk profiel
Vraag over parallel geschakelde zonnepanelen en schaduw
« Gepost op: januari 12, 2013, 10:54:03 »
Goededag,

ik ben nieuwe hier op het forum. Ik heb sinds kort een systeem aangeschaft van 18 x 250w mono kristal panelen en een Effecta ES 5000 omvormer en ik heb een vraag over het aansluiten. In de eerste instantie had ik de panelen aangesloten in 2 strings van 9 panelen die in serie staan. Door schaduwval op een deel van een string  zag ik dat die string wat achterbleef in vermogen. Ik had bedacht dat als ik die string in 2 parallelle groepen zou verdelen, dat deze effectiever zou blijven als een aantal panelen tijdelijk in de schaduw zouden liggen Nu zit ik alleen met het probleem dat 9 panelen niet door 2 te delen is. Bij het in drie-en delen van de string in 3 parallelle groepen van 3 zou ik echter een te laag voltage hebben voor de omvormer. ( 1 paneel geeft ong. 50v, dus bij 3 panelen zou ik maximaal 150v krijgen, wat echt het absolute minimum is voor de omvormer.) Mijn vraag is : kan ik de string parallel splitsen naar een groep van 4 en een groep van 5 panelen, eventueel met gebruik van een blocking diode op de groep van 4 panelen?

Alvast bedankt voor jullie reacties en het meedenken!

Mvg

Martijn

Guido

• Gast
Re: Vraag over parallel geschakelde panelen
« Reactie #1 Gepost op: januari 23, 2013, 21:58:12 »
Goeie vraag,

Ik een zelfde soort vraag, ik denk er over het volgende aan te schaffen;

- ongeveer 20 panelen mono 200wp.
- 3600w inverter met 2x mpp

plaatsing op aanbouw en grote dakkapel.

waar ik nog mee zit is dat ik op de aanbouw 2 pijpje van 60cm / 100cm heb staan die schaduw gaan werpen en er zal een schaduw van het dak vanaf 15:00 uur trekken.

Ik denk aan 5 panelen die exact het zelfde in de zon liggen in serie te schakelen en deze paralel te koppelen aan 1 mpp

heeft deze schakeling een voordeel bij schaduw? zijn er ook nadelen? wat zijn de spelregels om een optimaal rendement te halen?

Offline admin

• Administrator
  • Hero Member
  • Duurzame Energie is de toekomst
    • Bekijk profiel
    • 21 Zonne Energie - voor een groener nederland
« Reactie #2 Gepost op: januari 26, 2013, 16:38:28 »
Wat denken jullie van de volgende oplossing deze vond ik op deze website >>> http://www.ge4all.nl/duurzame-energie/15/41/technologie.html

"Femtogrid innovatieve en gepatenteerde Power Optimizers voor zonnepanelen en kleine windturbines, zijn ontworpen om de maximaal mogelijke energie opbrengst te garanderen gedurende een lange periode (20 jaar).

Per zonnepaneel of kleine windturbine wordt een Power Optimizer aangesloten. Alle Power Optimizers worden parallel aangesloten in een 380 VDC netwerk.  Een eenvoudige inverter zet vervolgens de spanning om naar het geldende (bijv. 230V, 50Hz) netwerk.
Alle Power Optimizers worden gevoed vanuit de inverter met een 48 Vdc Safetyline.  Deze Safetyline speelt een essentile rol in de veiligheid van de installatie.

Doordat de uitgangen van alle Power Optimizers parallel worden geschakeld, kunnen ze elkaar niet benvloeden. Dit heeft een zeer groot positief effect (ten opzichte van de traditionele systemen) op de energie opbrengst wanneer er (gedeelten van) panelen in de schaduw komen te staan."

Offline admin

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 26, 2013, 16:42:40 »
Een installatie met Femtogrid  Power Optimizers bestaat uit de volgende componenten:
- Femtogrid Power Optimizer Met Maximum PowerPoint Tracking en Booster intelligentie, per paneel of turbine.
- Parallel netwerk (het Femtogrid) 380 VDC netwerk.
- Centrale Inverter Eenvoudige omvormer naar het AC net. Geen MPPT.
- ZigBee draadloze communicatie Alle componenten communiceren via 'low power' draadloze communicatie.
- Monitoring portal Verzorgt alle informatie en controle (visa-versa) over de installatie, op paneel en windturbine niveau.

Zie bijlage :

Bron : http://www.ge4all.nl/duurzame-energie/15/41/technologie.html

Offline admin

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 02, 2014, 20:13:10 »
Met de MC4 Parallel splitter/connector van Eldra kunt u 2 panelen parallel aansluiten.

te koop bij https://www.zonnepanelen.nl/

Offline admin

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: Vraag over parallel geschakelde zonnepanelen en schaduw
« Reactie #5 Gepost op: februari 23, 2016, 21:01:58 »
Of gebruik de SolarEdge systeem.

De SolarEdge P-300 Power Optimizer is geschikt voor alle 60-cels zonnepanelen in combinatie met een SolarEdge omvormer.

Het SolarEdge systeem bestaat uit losse optimizers die achterop de panelen gemonteerd worden. Daarbij hoort een simpele, lichtgewicht omvormer om 230 V wisselspanning te genereren. Iedere optimizer heeft elektronica aan boord om de opbrengst te maximaliseren. Op een enkelfase omvormer kan een string van 8 t/m 25 optimizers aangesloten worden.

De voordelen van Solar Edge op een rij
√ SolarEdge levert in situaties zonder schaduwval tot 6% meer opbrengst
√ SolarEdge levert in situaties met schaduwval tot 16% meer opbrengst
√ Gratis monitoring per zonnepaneel via internet
√ SolarEdge is 10-20% goedkoper dan micro omvormers
√ SolarEdge gebruikt 250% minder onderdelen dan micro omvormers
√ Flexibel systeem, panelen zijn eenvoudig uit te wisselen en bij te plaatsen

Voor meer informatie klik hier >>>